Lekcja historii, kl. 4
Film do lekcji z historii o herbach, kl. 5
Źródło: https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/, film z udziałem dr A. Kołodziejczyk i dr M. Chudzikowskiej-Wołoszyn
Lekcja informatyki, kl. 5
Wyścigi starych samochodów - zbuduj podobny skrypt
DOWIESZ SIĘ, JAK
- pokazać wyścigi samochodów w środowisku Scratch,
- wykorzystać losowość w określaniu prędkości samochodu.
Przygotuj projekt w Scratchu – symulację wyścigów samochodowych. Każdy z samochodów będzie się poruszał z prędkością wylosowaną przez komputer.
PIERWSZE KROKI
- Przygotuj scenę wyścigu w edytorze grafiki (najlepiej w trybie wektorowym). Zaznacz scenę, przejdź na kartę Tła, wybierz tryb wektorowy i skorzystaj z narzędzi edytora do narysowania tła sceny .
- Usuń duszka kota i przygotuj duszka samochód.
- Z biblioteki duszków wybierz zielony samochód.
- Nazwij duszka
zielony
. - Zmniejsz postać duszka.
- Ustaw punkt zaczepienia duszka z przodu samochodu (dzięki temu można będzie sprawdzić, czy samochód dojechał do mety). W tym celu wybierz kartę Kostiumy, kliknij przycisk ustawiania środka kostiumu, a następnie ustaw punkt środka .
- W grupie Dane kliknij przycisk
Utwórz zmienną
i dodaj zmienną o nazwienumer
(dzięki niej można będzie ustalić kolejność samochodów na mecie).
BUDOWANIE SKRYPTU
- Dodaj skrypt zielonej flagi dla sceny i ustal w nim wartość początkową zmiennej
numer
.
- Ułóż skrypty duszka samochód.
- Ustal warunki początkowe ustawienia samochodu .
- Zapisz przebieg działań następujących po naciśnięciu klawisza spacji.
- Samochód porusza się z prędkością losową z zakresu od 1 do 5 .
- Jeśli samochód dojedzie do brzegu toru, zawróć go na tor .
- Jeśli samochód dojedzie do mety (dotknie koloru czerwonego),
powiedz numer
(po osiągnięciu mety przez pierwszy samochódpowiedz numer 1
), zwiększ wartość zmiennejnumer
o1
i zatrzymaj samochód, czyli wybierz blokzatrzymaj ten skrypt
.
- Ustal warunki początkowe ustawienia samochodu .
- Utwórz dwa kolejne duszki samochody biorące udział w wyścigu – powiel zielony samochód za pomocą polecenia duplikuj dostępnego w menu podręcznym duszka.
- Zmień nazwy i kolory duszków, zmodyfikuj tylko położenie początkowe samochodów w skryptach zielonej flagi.
- Przetestuj działanie projektu.